Alergeny – co nas uczula?

Załzawione oczy, katar, zaczerwieniona skóra, problemy żołądkowe i spuchnięty język to tylko jedne z wielu symptomów reakcji alergicznych. Winę za nie ponoszą alergeny – substancje uczulające. Uczulać może nas właściwie wszystko, począwszy od truskawek, skończywszy na metalu. Alergeny pojawiają się w każdym środowisku i dzielimy je na: pokarmowe, kontaktowe oraz wziewne.

Gdy uczula żywność – alergeny pokarmowe

Niektóre substancje uczulają mocniej i większą ilość ludzi, nazywa się je zatem alergenami głównymi. Pozostałe to alergeny słabe, które wywołują reakcje uczuleniowe u mniejszej liczby osób. Alergeny pokarmowe to takie, które znajdziemy w naszej kuchni. Otwierając lodówkę, półki z przyprawami, sięgając do miseczki z owocami – natykamy się na nie wszędzie, przybierają różną postać i wywołują rozmaite objawy. Nieraz trudno stwierdzić, co konkretnie nas uczula, dlatego wówczas najlepszym sposobem byłoby spisywanie tego, co spożyliśmy, gdy pojawiły się objawy reakcji alergicznej. Do najczęstszych symptomów uczulenia na produkty żywnościowe należą kłopoty z trawieniem, podrażnienia skóry, jak również obrzęki ust, gardła oraz języka. Czasem trudno jest znaleźć konkretny produkt, na który jesteśmy uczuleni. Warto wtedy zacząć eliminować stopniowo z diety niektóre z nich. Jeśli jednak nie uda nam się znaleźć alergenu, należy udać się do lekarza. Dobrym pomysłem jest noszenie bransoletki z informacją na co jesteśmy uczuleni. Może nam to uratować życie.

Wysypka i lateks – alergeny kontaktowe

Innym rodzajem substancji uczulających są alergeny kontaktowe. Nazwa jest nieprzypadkowa – objawy reakcji alergicznej pojawiają się bowiem po bezpośrednim kontakcie z danym materiałem. Uczulenie objawia się wysypką i świądem. Jest to znak, że dłuższy kontakt z daną substancją będzie dla nas niekomfortowy, a nawet niebezpieczny. Do takiej grupy alergenów należą najczęściej metal, lateks, chrom czy perfumy.

Kwiaty i łzy – alergeny wziewne

Alergeny wziewne również nie należą do przyjemnych. Objawiają się kaszlem, kichaniem, szczypaniem i swędzeniem oczu, katarem oraz uczuciem zmęczenia. Do tej grupy należą zwykle pyłki roślin, kurz, pleśń i zwierzęta.

Jak zapobiegać objawom alergii?

W przypadku alergenów pokarmowych, powinniśmy unikać uczulającej nas żywności i wyeliminować ją z naszej diety. Jeśli chodzi o alergeny kontaktowe – również potrzeba nam wiedzy o tym, co wywołuje reakcje alergiczne i starać się nie mieć z tymi substancjami do czynienia. Najtrudniej uniknąć objawów przy alergenach wziewnych. Osoba uczulona powinna unikać przebywania na wolnym powietrzu w czasie pylenia, a także zamykać okna i drzwi. Jeśli alergenem jest kurz, należy dbać o czystość, a przedmioty mogące zbierać kurz przechowywać w zamkniętych pojemnikach. W domu nie powinno być zbyt ciepło i zbyt wilgotno, gdyż jest to doskonałe środowisko dla rozwoju roztoczy i pleśni. Ponadto zawsze warto mieć w pobliżu leki przeciwhistaminowe i spray do nosa.

Wielka niewiadoma

Gdy nie wiemy, co może nas uczulać, warto wybrać się do lekarza, który przeprowadzi odpowiednie testy. Można również pisać dziennik, w którym zawrzemy opis naszych objawów po spożyciu danych produktów lub po kontakcie z daną substancją. Alergię można leczyć i tym samym zniwelować jej nieprzyjemne skutki. Nieleczona może prowadzić do astmy!