Bezsenność – jak radzić sobie z bezsennościa?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Bezsenności nie można lekceważyć i lepiej nie leczyć się na własną rękę.

Za bezsenność uznaje się stan gdy człowiek ma problem z zaśnięciem lub spaniem przez więcej niż 3 noce w ciągu tygodnia. Trwa to dłużej niż miesiąc i prowadzi do pogorszenia funkcjonowania w ciągu dnia. W takim przypadku należy udać się do lekarza i przeprowadzić odpowiednie badania, wykryć przyczynę i zastosować odpowiednie leczenie.

Nie leczymy się na własną rękę ale warto zastosować metody, które złagodzą problemy ze spaniem.

Czego lepiej unikać?

  • nie śpij w ciągu dnia dłużej niż kwadrans. Jesli masz kłopot z zasypianiem lepiej nie rozrywać snu przez popołudniową drzemkę. Mogą sobie na to pozwolic tylko osoby starsze.
  • unikaj zmęczenia fizycznego i intensywnej pracy umysłowej tuż przed snem. Aktywność fizyczna zwiększa temperaturę ciała i metabolizm co powoduje kłopoty z zaśnięciem. Rownież wysiłek umysłowy pobudza i sprawi, że zmiast zasnąć będziesz myśleć o tym co było w ciagu dnia.
  • przed snem unikaj środków pobudzających jak kawa, herbata, napoje z kofeiną, papierosów. Czytaj etykiety gdyż popularne napoje mogą zawierać kofeine.
  • unikaj alkoholu – większa ilość może prowadzić do bezsenności
  • większy posiłek jedz nie później niż 3 godziny przed połozeniem się spać. Dzięki temu twoj układ trawienny uspokoi się.
  • nie bierz gorącej kąpieli przed snem – podniesienie temperatury ciala spowoduje kłopoty z zaśnięciem
  • nie rozpraszaj się leżąc w łóżku – nie oglądaj TV, nie czytaj kryminałów, nie uzywaj komórki, nie wysyłaj smsów, nie dyskutuj o emocjonujących sprawach

Co robić aby dobrze spać?

  • poćwicz trochę przed snem ale niezbyt intensywnie – niewielkie zmęczenie ułatwi ci zaśnięcie
  • światło i świeże powietrze w ciągu dnia sprawią, że łatwiej zaśniesz. Korzystaj ze spacerów, uprawiaj ogródek, sporty.
  • obniż temperaturę w sypialni do 18 stopni – lepiej zaśniesz w niższej temperaturze
  • stwórz sobie rytuał i przyzwyczaj się do pewnych czynności przed snem
  • zadbaj o to aby sypialnia była cicha i zaciemniona
  • kładź się spać i wstawaj o tych samych porach
  • jeśli kładziesz się spać a nie jesteś senny, idź do innego pokoju i zajmij się czymś niezbyt emocjonującym, poczekaj aż najdzie cię senność i wtedy idź spać
  • pij zioła uspokajające – melisa, rumianek, dziurawiec
  • przewietrz pokój a jeszcze lepiej śpij przy uchylonym oknie aby dostarczyć organizmowi jak najwięcej tlenu
  • spraw aby pokój w którym spisz był miły i przytulny – pościel w pastelowych kolorach, ciepłe kolory wnętrza i ozdób, wygodne łóżko, miły nastrój

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*