Co to jest menopauza? Jak sobie z nią radzić?

Wahania nastroju, uderzenia gorąca, problemy ze snem, stany depresyjne to niektóre z dolegliwości, których pojawienie się oznacza, że w życiu kobiety nadchodzi okres przekwitania. Proces starzenia się wówczas bardzo gwałtownie przyspiesza, a komfort życia traci na jakości. Jak więc mądrze walczyć o witalność i dobre samopoczucie?
Menopauza dla wielu kobiet oznacza utratę witalności oraz chęci do podejmowania kolejnych życiowych wyzwań. Wiąże się też z poczuciem utraty kobiecości, przez co cierpi psychika, która stanowi siłę napędową do wszelkiej aktywności. Menopauza zmienia życie na wielu, jak nie na wszystkich, płaszczyznach, a kobiety często nie  potrafią sobie poradzić z tymi zmianami. Często potrzebują kompleksowej opieki, nie tylko ginekologicznej, ale i psychologicznej.

Menopauza bez tajemnic

Kobiety dzięki hormonom płciowym (estrogeny, progesteron) są piękne i cieszą się życiem, stają się matkami i czują swoją kobiecość, mają siłę do zmagania się z wyzwaniami. Menopauza (z gr. meno – miesiąc i pausis – przerwa) dotyka kobiety w przedziale wiekowym 45-55 lat i oznacza wystąpienie ostatniej miesiączki. Osłabienie funkcji hormonalnej jajników prowadzi do ustania menstruacji, a to z kolei oznacza, że kobieta przestaje być płodna.

Objawy menopauzy:

• nieregularne miesiączki
  • uderzenia gorąca
  • bóle głowy
  • bezsenność, wczesne budzenie się
  • zlewne nocne poty
  • trudność w koncentracji i podejmowaniu decyzji, pogorszenie pamięci
  • suchość pochwy i bolesne stosunki
  • nawracające infekcje układu moczowo-płciowego
  • nietrzymanie moczu
  • depresja, obniżony nastrój, obniżona samoocena
  • niepokój, stany lękowe, uczucie rozbicia
  • spadek libido
  • osteoporoza
  • zaokrąglenie sylwetki, spadek nawilżenia skóry, pogłębienie się zmarszczek, siwizna
  • bóle mięśni, obrzmienie stawów, drętwienie i mrowienie kończyn
  • wahania ciśnienia tętniczego, kołatania serca, zawroty głowy.

Negatywne objawy menopauzy utrzymują się średnio przez 5 lat. Jednak każda kobieta przechodzi ten proces indywidualnie – u około 1/3 nie występują żadne dolegliwości. U pozostałych pań czas ich trwania oraz stopień nasilenia jest różny i może wynosić od roku do nawet 10 lat.

Wyjdź naprzeciw swoim oczekiwaniom

Zmiana ilości hormonów przyczynia się do znacznego zwiększenia tempa starzenia się. Nie jest to jednak wyrok. Życie kobiet po menopauzie bardzo się zmieniło w ostatnich latach. Dziś kobiety w wieku 50 lat są aktywne zawodowo, są ciekawe świata i uprawiają sporty. Medycyna uwzględniła zmiany w stylu życia kobiet i stwarza sposoby spowolnienia niektórych procesów. Daje również szansę na dłuższą hormonalną młodość oraz skutecznie niweluje problemy związane z przekwitaniem.

Współczesne kobiety są bardziej świadome własnego ciała oraz procesów zachodzących w organizmie. Terapie hormonalne stają się coraz popularniejsze. Warto też skupić się na wyczerpującej temat rozmowie z lekarzem ginekologiem oraz zacząć stosować odpowiednie suplementy diety.

To, ile czasu trwa przekwitanie oraz jak przebiega zależy głównie od Was samych!