Dieta bogata w soję zmniejsza wrażliwość na ból

Dieta bogata w soję zmniejsza u szczurów wrażliwość na ból związany z rozwojem procesów zapalnych. Wyniki mogą mieć znaczenie dla pacjentów cierpiących na ból przewlekły.

Naukowcy z Johns Hopkin Medical Institutions z USA donieśli o swoim odkryciu na konferencji towarzystwa American Pain Society w Baltimore.

Ponad 60 procent pacjentów chorych na raka cierpi na ból przewlekły. Terapia bólu przewlekłego jest wielkim wyzwaniem dla badaczy, którzy stale poszukują nowych metod oraz starają się poznać podłoże i naturę tego zjawiska.

Przyczyną przewlekłego bólu u chorych na raka może być kombinacja bodźców bólowych związanych z rozwojem procesów zapalnych w tkankach sąsiadujących z nowotworem oraz bólu neuropatycznego związanego z tym, że guz uciska na nerw.

Najbardziej skutecznymi lekami w zwalczaniu bólu przewlekłego są opioidy, jak morfina, które jednak powodują różne skutki uboczne i nie wszyscy pacjenci dobrze je tolerują.

Naukowcy z Johns Hopkin Medical Institutions przebadali dwie grupy po 10 szczurów. Przez dwa tygodnie jedna grupa była hodowana na białkowej diecie bogatej w soję, a druga na diecie bogatej w kazeinę, tj. białko mleka, w które bogate są białe sery. Następnie badacze wstrzyknęli zwierzętom do jednej z tylnych łapek roztwór, który powoduje rozwój bolesnych procesów zapalnych, a do drugiej placebo.

Później dokonywali pomiarów opuchlizny łapek związanej z gromadzeniem się płynów w odpowiedzi na rozwój procesów zapalnych. Tuż przed wstrzyknięciem roztworów jak i 6, 24, 48 i 96 godzin po ich wstrzyknięciu badacze dokonywali też pomiarów wrażliwości szczurów na ból.

Dokonywali tego mierząc, jak długo szczury były w stanie wytrzymać bodziec termiczny bez cofania łapki i jak reagowały na różne bodźce dotykowe wywoływane przez naciskanie na łapkę nylonowymi drucikami.

Okazało się, że zwierzęta hodowane przed dwa tygodnie na diecie bogatej w soję miały dużo mniej spuchnięte łapki i mniejszą wrażliwość na ból wywołany bodźcami cieplnymi niż zwierzęta na diecie bogatej w kazeinę.

Nie zaobserwowano, by dieta miała wpływ na wrażliwość na ból pod wpływem bodźców dotykowych.

Wyniki badaczy z Johns Hopkins pozostają w zgodzie z poprzednimi doniesieniami, które wskazywały, że dieta oparta na soi może hamować ból związany z uszkodzeniem nerwu.

"W naszych czasach ludzie stają się coraz bardziej otwarci na ideę, że dieta może mieć duże znaczenie w kontroli bólu. Mamy nadzieję, że dzięki takim badaniom uda nam się opracować alternatywne metody terapii przewlekłego bólu u ludzi" – mówi dr Jill M. Tall, prowadzący badania.

Badacze chcą teraz sprawdzić, czy dieta bogata w soję pozwoli zmniejszyć u chorych dawki leków przeciwbólowych opartych na opioidach i czy uda się dzięki temu ograniczyć skutki uboczne ich stosowania.