Nie trzeba tracić na wadze, by obniżyć poziom cholesterolu

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Po raz pierwszy udało się wykazać, że częsta aktywność fizyczna, bez jednoczesnej utraty na wadze, wystarczy do obniżenia poziomu cholesterolu. 

Cholesterol jest wysokoenergetycznym związkiem tłuszczowym, który w organizmie człowieka pełni wiele ważnych funkcji. Jest m.in. ważnym składnikiem błon komórkowych.

Cholesterol jest transportowany w organizmie w postaci kompleksów z białkami, tzw. lipoprotein. Rozróżniamy lipoproteiny o niskiej gęstości – LDL i o wysokiej gęstości – HDL.

LDL są większe i odpowiadają za transport cholesterolu z krwiobiegu do komórek. Są określane mianem "złego" cholesterolu, gdyż zgodnie z wynikami wielu badań, sprzyjają rozwojowi chorób układu krążenia. Mniejsze lipoproteiny HDL, nazywane są "dobrym" cholesterolem, gdyż pomagają usuwać cholesterol z tkanek i ścianek naczyń krwionośnych, co zapobiega miażdżycy.

Od dawna wiadomo, że aktywność fizyczna może wpływać na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Jej korzystny wpływ jest jednak najczęściej silnie kojarzony ze spadkiem masy ciała i utratą tkanki tłuszczowej.

Naukowcy z Duke University Medical Center zaplanowali badania tak by sprawdzić, w jaki sposób aktywność fizyczna wpływa na poziom cholesterolu niezależnie od diety i od zmiany masy ciała.

Badaniami objęto 84 osoby – kobiety i mężczyzn z nadwagą, którzy prowadzili siedzący tryb życia. Wszyscy uczestnicy mieli podwyższony poziom cholesterolu we krwi.

Podzielono ich losowo na trzy grupy ćwiczeniowe. Pierwsza i druga wykonywały z różną częstotliwością intensywne ćwiczenia -pierwsza często, a druga rzadko. Trzecia grupa wykonywała rzadko ćwiczenia umiarkowanie intensywne. Czwarta, kontrolna grupa nie wykonywała żadnych ćwiczeń.

Wszyscy uczestnicy przeszli 2-3 miesięczny okres przystosowywania się do ćwiczeń, w którym intensywność treningu była stopniowo zwiększana. Później każda grupa przez 6 miesięcy trenowała zgodnie z ustalonym programem. Ćwiczenia wykonywano m.in. na ruchomej bieżni i na ergometrze (siłomierzu) rowerowym.

Badane osoby musiały zachować dotychczasowy sposób odżywiania.

W czasie trwania badań naukowcy pobierali próbki krwi pacjentów i za pomocą dwóch nowych metod oznaczali szczegółowo zmiany poziomu cholesterolu oraz zmiany wielkości lipoprotein transportujących cholesterol w organizmie.

Okazało się, że aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na obniżenie ilości i rozmiarów cząsteczek lipoprotein, które transportują cholesterol w krwiobiegu. Dodatkowo, badacze zauważyli, że dla obniżenia cholesterolu najkorzystniejsza jest duża częstotliwość ćwiczeń, a nie ich intensywność i że spadek masy ciała nie jest koniecznym warunkiem obniżenia poziomu cholesterolu.

Największe zaskoczenie badaczy wywołał jednak fakt, że stan zdrowia osób z grupy kontrolnej uległ w ciągu 9 miesięcy badań wyraźnemu pogorszeniu, jeśli brać pod uwagę poziom cholesterolu, przybieranie na wadze i zdrowie ogólne.

Według autorów, obrazuje to najlepiej to, co się dzieje w społeczeństwach, które przechodzą na coraz mniej aktywny tryb życia.

"Aktywność fizyczna może być niezwykle skutecznym sposobem obniżania poziomu cholesterolu. Jej korzystny wpływ na zdrowie nie ogranicza się jednak tylko do zmniejszania ryzyka chorób serca. Ćwiczenia pozytywnie wpływają też na poziom glukozy i na poprawę nastroju" – tłumaczy William Kraus, który kierował badaniami. Jak dodaje, "pacjenci muszą zdać sobie sprawę, że aby obniżyć ryzyko chorób serca, nie muszą koncentrować się na odchudzaniu, ale na aktywności fizycznej".

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*