Skutki uboczne tabletek antykoncepcyjnych

Przyjmowanie hormonalnych tabletek antykoncepcyjnych może u niektórych kobiet prowadzić do wystąpienie efektów ubocznych. Zazwyczaj jest to spowodowane nietolerancją na któryś ze składnik tabletek. Niestety nie można w momencie wystawiania recepty nie można jednoznacznie stwierdzić, że przepisane przez ginekologa tabletki nie spowodują wystąpienia efektów ubocznych dopóki nie zostaną wypróbowane przez pacjentkę.
W wielu przypadkach efekty uboczne związane z przyjmowaniem tabletek ustępują po kilku lub kilkunastu tygodniach, co związane jest z czasem, którego potrzebuje organizm, aby zacząć tolerować syntetyczne hormony. Jeśli jednak negatywne skutki związane z przyjmowaniem tabletek nie ustąpią lub zaczną się nasilać, wówczas konieczna może się okazać zmiana tabletek antykoncepcyjnych.
Ponieważ w dystrybucji dostępnych jest wiele rodzajów tabletek antykoncepcyjnych, dlatego dostosowanie terapii hormonalnej do indywidualnych predyspozycji pacjentki nie powinno stanowić większego problemu.

Najczęściej obserwowane efekty uboczne hormonalnych tabletek antykoncepcyjnych

Neurologiczne skutki uboczne związane z przyjmowaniem tabletek antykoncepcyjnych
Do najczęstszych objawów neurologicznych związanych z przyjmowaniem tabletek neurologicznych należą bóle głowy, lekkie stany depresyjne oraz migreny.

Tkliwość piersi
Wiele kobiet przyjmujących hormonalne tabletki antykoncepcyjne uskarża się na bóle lub tkliwość piersi w trakcie pierwszych kilku tygodni lub miesięcy od chwili rozpoczęcia przyjmowania tabletek. W rzadkich przypadkach może wystąpić absolutorium piersi.

Rozstrój żołądka
Kobiety które zaczynają przyjmować hormonalne tabletki antykoncepcyjne dość często zgłaszają się do lekarza z uciążliwymi bólami żołądka lub z często występującymi wymiotami. Niektóre kobiety obserwują także u siebie wahania masy ciała.

Ginekologiczne skutki uboczne związane z przyjmowaniem tabletek antykoncepcyjnych
Zdarza się, że kobiety przyjmujące tabletki antykoncepcyjne doświadczają zaburzeń libido.

Jak często pojawiają się skutki uboczne w związku z przyjmowaniem hormonalnych tabletek antykoncepcyjnych?

W większości przypadków działania niepożądane występujące w wyniku stosowania hormonalnej kuracji antykoncepcyjnej dość szybko ustępują. Wiele kobiet przechodzi swoisty okres adaptacyjny, po którym uboczne skutki z reguły ustępują.
Poważne lub zagrażające zdrowiu pacjentki skutki uboczne zdarzają się bardzo rzadko, ale w przypadku ich wystąpienia należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem, który podejmie decyzję czy kontynuowanie kuracji antykoncepcyjnej z zastosowaniem konkretnego preparatu jest bezpieczne dla zdrowia kobiety. Może się zdarzyć, że lekarz podejmie decyzję o zmianie rodzaju tabletek lub zaleci stosowanie tabletek zawierających jedynie progestagen.

U kogo ryzyko wystąpienia skutków ubocznych jest podwyższone?

Tabletki antykoncepcyjne podobnie jak otaczający nas świat zmieniają się nieustannie, ponieważ naukowcy cały czas prowadzą badania nad stworzeniem skutecznego sposoby ochrony przed nieplanowaną ciążą przy minimalnym prawdopodobieństwie wystąpienia efektów ubocznych. Niestety w przypadku niektórych kobiet przyjmowanie hormonalnych środków antykoncepcyjnych obarczone jest dużym ryzykiem, dlatego tabletek antykoncepcyjnych nie powinny przyjmować kobiety:

• uzależnione od palenia tytoniu
  • w których rodzinie zdarzały się przypadki zakrzepicy
  • z nadwagą
  • z wysokim ciśnieniem krwi oraz cholesterolem
  • po 50 roku życia

Czy hormonalne tabletki antykoncepcyjne są bezpieczne formą antykoncepcji?

Nowoczesne tabletki antykoncepcyjne zaliczane są do bezpiecznych metod kontrolowania płodności, ale wielu środowiskach toczy się dyskusja na temat zasadności stosowania hormonalnych środków antykoncepcyjnych. Sceptycy powołują się najczęściej na wyniki badań, które potwierdzają, że wśród kobiet przyjmujących tabletki antykoncepcyjne nieznacznie wzrasta prawdopodobieństwo wystąpienia raka piersi, ale w opozycji do tych opinii są lekarze, którzy słusznie zauważają, że kobiety przyjmujące tabletki antykoncepcyjne znacznie częściej odwiedzają gabinety lekarskie, w związku z tym nawet jeśli zacznie się rozwijać choroba nowotworowa, to jest ona najczęściej diagnozowana na bardzo wczesnym etapie.
U kobiet stosujących hormonalną antykoncepcję istnieje także zwiększone prawdopodobieństwo związane z ryzykiem wystąpienia raka szyjki macicy, ale może ono zostać wyeliminowane przez regularne badania cytologiczne. Warto przy tej okazji dodać, że tabletki antykoncepcyjne przyczyniają się także do zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia niektórych rodzajów nowotworów, takich jak rak jajników, rak macicy lub pęcherza.