Stłuszczenie wątroby dieta, objawy, leczenie

Stłuszczenie wątroby to niewątpliwie choroba, która powstała wraz z rozwojem cywilizacji, czyli określa się ją mianem choroby cywilizacyjnej. W dzisiejszym wpisie chciałbym zająć się między innymi takimi tematami jak: czym jest stłuszczenie wątroby, jak zapobiegać stłuszczeniu wątroby, stłuszczenie wątroby dieta oraz alkoholowe stłuszczenie wątroby. Kolejne akapity będą omawiać te zagadnienia jedno po drugim. Zaczniemy od początku, czyli czym tak naprawdę jest stłuszczenie wątroby.

Stłuszczenie wątroby co to jest?

Jest to choroba, która polega na gromadzeniu się kropelek tłuszczów w hepatocytach (czyli komórkach wątroby). Wiemy już czym w teorii jest stłuszczenie wątroby, przejdźmy w takim razie do bardziej praktycznych informacji.

Stłuszczenie wątroby można podzielić na dwa rodzaje, ze względu na czynniki je powodujące. Tak więc będzie to:

Stłuszczenie wątroby (niealkoholowe stłuszczenie wątroby) – jest to ogólne określenie, które zwykle stosuje się w przypadku, gdy przyczyna choroby była nieodpowiednia dieta. Chodzi tutaj o spożywanie dużej ilości tłuszczów oraz węglowodanów, często w parze idzie również otyłość, szczególnie szkodliwe będą tutaj wszelkiego rodzaju fast foody, wysoko przetworzone produkty itp. W tym przypadku używa się również określenia niealkoholowe stłuszczenie wątroby, co sugeruje ze przyczyny były inne niż alkohol. Niektóre dane podają, że możliwe jest że nawet co szósty obywatel Ameryki może cierpieć na to schorzenia (tutaj najczęściej przyczyną jest nieprawidłowe odżywianie, które zawiera dużo np. fast foodów).

Alkoholowe stłuszczenie wątroby – w tym przypadku przyczyną było nadużywanie alkoholu. Jest to dość częsty problem osób, które nałogowo spożywają alkohol. Szacuje się, że co trzecia osoba nadużywająca alkoholu cierpi na to schorzenie.

W dalszej cześć omówię jak wygląda leczenie stłuszczenia wątroby.

Stłuszczenie wątroby objawy

Jak można poznać, że cierpimy stłuszczenie wątroby? Cóż, oczywiście konieczne tutaj będą badania lekarskie, a więc w pierwszej kolejności, gdy zaczniemy odczuwać jakieś niepokojące objawy powinnyśmy skonsultować się z lekarzem. Stłuszczenie wątroby nie wykazuje jakichś szczególnych objawów. Na temat objawów stłuszczenia wątroby można wiec również przeczytać w artykule, gdzie ogólnie omawiałem jakie wątroba objawy wysyłać może do organizmu – stłuszczenie wątroby objawy.

Profilaktyka stłuszczenia wątroby

Jak w takim razie wygląda profilaktyka? Co możemy zrobić, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia u nas tej choroby do minimum.

Tutaj sytuacja jest dosyć prosta. Konieczne są dwie rzeczy: odpowiednia dieta i abstynencja alkoholowa.

Stłuszczenie wątroby dieta

Bardzo dobrze może tutaj sprawdzić się dieta wątrobowa, o której pisałem już na blogu, w tym miejscu – stłuszczenie wątroby dieta.

Ogólne zalecenia są następujące:

Ograniczenie tłuszczów w szczególności zwierzęcych. Tłuszcze zwierzęce najlepiej zastąpić roślinnymi – nie ma mowy tutaj smażeniu na smalcu, czy maśle.

Ograniczenie cukrów prostych. Również istotna kwestia o której często się nie mówi. Przede wszystkim słodycze mogą przyczyniać się do stłuszczenia wątroby. Tak więc najlepiej do minimum ograniczyć sacharozę w diecie. Owoce będę już lepsze niż słodycze, choć i tak nie są specjalnie wskazane. Najlepszą przekąską będą warzywa.

Przestrzeganie swojego indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego. Chodzi tutaj, aby nie mieć w diecie nadmiaru węglowodanów, gdyż nadmiar węglowodanów, który nie zostanie przetworzony na energię jest magazynowany w organizmie w postaci tłuszczu.

Stłuszczenie wątroby leczenie

Leczenie stłuszczenia wątroby to przede wszystkim zastosowanie odpowiedniej diety oraz abstynencja alkoholowa, która jest kluczem w leczeniu alkoholowego stłuszczenia wątroby. W przypadku zmiany swoich nawyków żywieniowych na zdrowe i zrezygnowania z alkoholu choroba jest uleczalna. Oczywiście leczenie może przebiegać tylko pod kątem lekarza, bo wątroba może być stłuszczona w różnym stopniu, mogą wystąpić jakieś inne problemy w związku ze stłuszczoną wątrobą. Konieczna będzie wizyta u lekarza, który oceni stan wątroby oraz zaleci prawidłowe leczenie.

Jak widać stłuszczenie wątroby to choroba, której możemy zapobiegać m.in. przestrzegając zdrowych nawyków żywieniowych jak i ograniczając spożycie alkoholu. Z pewnością warto, gdyż to pozornie mało groźne schorzenie może okazać się niebezpieczne dla naszego zdrowia oraz spowodować liczne problemy, a trzeba również pamiętać, że stłuszczenie wątroby wymaga dość uciążliwego leczenia, a mianowicie stosowania bardzo rygorystycznej diety (układanej przez specjalistę) i całkowitej abstynencji alkoholowej.