Zamień samochód na rower

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Zamień samochód na rower Tag: jazda na rowerze    kondycja    rower    stres    wzmacnianie odporności

Miasta są coraz bardziej zatłoczone, samochodów jest wszędzie pełno, każdy kierowca wie, jak ciężko jest znaleźć miejsce do parkowania. Żyjemy w coraz większym pospiechu, wszędzie trzeba być na już, kto tylko może, używa samochodu zamiast wiecznie spóźnionych środków komunikacji miejskiej. Każdy chce mieć swój samochód, dlatego coraz częściej zdarza się, że w jednej rodzinie samochody są na przykład trzy (czy na pewno są powody do narzekań na korki, skoro na naszym podjeździe też stoją trzy?). Szkoda, że Polacy, w przeciwieństwie do Holendrów, zapominają o rowerach. Ilość samochodów na naszych drogach jest przerażająca, rowerzystów jest znacznie mniej niż kiedyś.

Rowery, czyli niezbyt drogie, nie zajmujące zbyt wiele miejsca środki transportu, zna każdy, kto nie uczył się jako dziecko jazdy na rowerze. Oczywiście niekoniecznie da się niech jeździć przez cały rok, byłoby to dość  trudne na przykład zimą, przy oblodzonych nawierzchniach i siarczystym mrozie. Jazda rowerem w takich warunkach wymaga dużego samozaparcia oraz odporności, którą niewielu z nas posiada. Poza zimą nie ma jednak przeciwwskazań do jazdy na rowerze. To przede wszystkim doskonała forma relaksu. W samym środku upalnego lata jazda na rowerze na przykład przez las, w otoczeniu grupki dobrych znajomych doskonale odpręża, wpływa na poprawę samopoczucia. Na wycieczki rowerowe dobrze jest wybierać właśnie miejsca dość odludne, niezbyt uczęszczane, pełne zieleni i położone z dala od centrum czy najbardziej ruchliwych dróg. W kategorii sposoby na stres wycieczki rowerowe plasują się na bardzo wysokiej pozycji.

Rower, jako metoda na zrzucenie zbędnych kilogramów, ma znacznie większą liczbę zwolenników niż jogging z prostej przyczyny: jest znacznie mniej męczącą odmianą sportu. Dzieje się tak, ponieważ w pozycji siedzącej większa część ciężaru naszego ciała jest odciążona, zatem nawet długotrwała jazda nie zmęczy nas tak, jak krótkotrwały bieg. Dla osób z dużą nadwagą jazda na rowerze stanowi świetną formę treningu, u których zbyt długi bieg nadwyręży stawy.

Jazda na rowerze ma dobroczynny wpływ na nasze zdrowie, oczywiście pod warunkiem, że jeździmy regularnie, nie od przypadku do przypadku. Ta forma sportu charakteryzuje się działaniem przeciwmiażdżycowym; dzięki regularnym przejażdżkom obniża się zły cholesterol, przy jednoczesnym podniesieniu poziomu dobrego.

Jazdę na rowerze można polecić osobom uskarżającym się na żylaki, którym sprzyja między innymi nadmierne picie alkoholu, palenie papierosów,  brak ruchu, otyłość, płaskostopie, wielogodzinne stanie. Przejażdżki rowerowe są jak najbardziej wskazane dla osób, które cierpią z powodu żylaków, jednak należy unikać zbyt górzystych tras, należy nastawić się raczej na jazdę rekreacyjną niż wyczynową.

Zapobieganie żylakom nie może być odkładane na ostatnią chwilę, ponieważ gdy rozwiną się one silnie, będą dolegliwością nie tylko dokuczliwą, ale także niebezpieczną, doprowadzającą do poważnych schorzeń. Osoby ze skłonnościami do żylaków powinny spożywać produkty bogate w błonnik, nie spędzać zbyt wiele czasu w pozycji  stojącej, uprawiać sport, rzucić papierosy; kobiety koniecznie powinny zrezygnować z butów na wysokich obcasach. Niewskazane są środki hormonalne, jak tabletki antykoncepcyjne oraz korzystanie z sauny i solarium.

Przed wybraniem się na jakąkolwiek wycieczkę rowerową, warto dokładnie sprawdzić, czy w rowerze działa oświetlenie, koniecznie trzeba nasmarować łańcuch, wyregulować hamulce i przerzutki, dopasować siodełko do wzrostu jadącego. Warto zabrać ze sobą łatki, zapasową dętkę i klucze. Bardzo ważny jest odpowiedni ubiór; najlepiej będzie ubrać się na cebulkę. Niezbędne będą wygodne spodenki, najlepiej poszukać takich ze specjalną wkładką, zapobiegającą odparzeniom i otarciom. Pod takie spodenki nie zakłada się już bielizny. Jeżeli mamy zamiar jeździć w chłodniejsze, wietrzne dni, warto kupić specjalną kolarską bluzę wykonaną z nieprzewiewnego, termicznego materiału typu windstopper. Buty na rower powinny być lekkie, i mieć twardą podeszwę. Koniecznym elementem wyposażenia jest dobrze dopasowany kask, poza tym na pewno przydadzą się okulary przeciwsłoneczne. Jeżeli wybieramy się na wycieczkę z dzieckiem, nasza trasa nie powinna być zbyt męcząca i wymagająca, dziecko musi mieć rower dobrze dopasowany do swojego wzrostu, nie za duży, bo taki spowoduje ból mięśni i źle wpłynie na postawę.

Na polne drogi najlepszy będzie rower górski, tzw. cross-country, odpowiedni do jazdy po nierównym terenie, asfalcie i polnych drogach. Ma duże koła i szerokie opony. Jazda na nim jest bardzo wygodna, jest odpowiedni dla osób z problemami zdrowotnymi oraz początkujących. Do jazdy po mieście najlepszy będzie oczywiście rower miejski, ciężki, z cienkimi oponami, wysoko uniesioną kierownicą, bez przerzutek. Jest doskonały do jazdy po płaskiej i twardej powierzchni, odpowiedni dla osób z problemami z kręgosłupem. Na bite drogi najodpowiedniejszy będzie rower trekkingowy, dobry do jazdy po nierównym gruncie, bitych drogach i asfalcie; ma szerokie opony i duże koła. Jest bardzo wygodny, pozwala na zachowanie bardziej wyprostowanej pozycji ciała.

Jazda na rowerze to nie tylko świetny sposób na dobrą kondycję i wzmacnianie odporności; to także dowód na naszą ekologiczną świadomość; rower to najbardziej ekologiczny środek transportu. Po pewnym czasie nabierzemy wprawy i dzięki zręcznemu lawirowaniu ominiemy największe korki i dotrzemy na miejsce szybciej niż inni. Będziemy lepiej dotlenieni, zrelaksowani, w lepszej niż dotąd kondycji fizycznej, wystarczy jedynie znaleźć dobrze zaopatrzony sklep sportowy, odpowiedni dla nas sprzęt – i już możemy, z korzyścią nie tylko dla siebie, przesiadać się na rower, zamiast wciąż narzekać na korki.

No related posts.

Tag: jazda na rowerze    kondycja    rower    stres    wzmacnianie odporności

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*